Yhdistys

Vuoriteknikot ry on kaivos-, vuori-, tai louhinta- ja maarakennusteknikoiden sekä vuorialan korkeakoulututkinnon suorittaneiden henkilöiden muodostama rekisteröity yhdistys. Jäseniä on myös muilta aloilta.

Yhdistys on perustettu 28.2.1963.

Yhdistyksen tarkoituksena on kehittää Suomen vuoritointa, kallionrakentamista ja yhdistyksen jäsenten keskinäistä kanssakäymistä. Yhdistys on poliittisista puolueista riippumaton, yhdistyksen jäsenten ylläpitämä ammattiyhteisö.

Yhdistys on ollut vuosien saatossa vaikuttamassa monin tavoin vuoritekniikan kehittymiseen maassamme mm. ammattinimiuudistus, koulutusuudistus, ammattikirjojen uudistaminen, räjäytys- ja turvallisuus-työryhmän jäsenenä, kaivosmuseosäätiön jäsenenä yms.

Julkaisemme oman  Vuorityö ja -tekniikka lehden kerran kalenterivuodessa. Lehti ilmestyy normaalisti joulukuun alkupuoliskolla. Lehdessä julkaistaan jäsenkunnan kirjoituksia ja uutisia sekä maamme johtavien asiantuntijoiden artikkeleita. Lehden levikki on 1 100 kpl ja se jaetaan jäsenille sekä alan sidosryhmille sekä yhteistyökumppaneille. Lehteä on julkaistu tässä muodossa 2.6.1981 alkaen.

Yhdistys järjestää vuosittain kaksipäiväiset jatkokoulutuspäivät. Päivien teemat ja pitopaikat vaihtuvat vuosittain. Päivillä kuullaan luentoja kulloinkin päiville valitusta teemasta ja toinen päivä käytetään yhden tai kahden, alaan liittyvän kohteen tutustumiseen. Päiville osallistuu tavallisesti 50-70 jäsentä. Ennätys on vuodelta 2013, jolloin päiville osallistui 105 henkilöä. Kyseessä oli yhdistyksen 50-vuotisjuhla.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.